Dobre praktyki Spółdzielni Otwartej Edukacji

Bombolki, krajzupa, zufka podane w kuchni spiskiej – scenariusz lekcji kulinarnej

autorZofia Łukasz

To jest przykład realizacji dobrej praktyki.  Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.

PLANOWANIE 

Czas trwania: 45 minut

Cele: 

  • pokazanie tradycyjnej kultury spiskiej,
  • poszukiwanie wspólnych tradycji po obu stronach granicy.

 „Przez tradycję rozumiemy wszelką spuściznę, którą ustępujące generacje przekazują pokoleniom wchodzącym w życie” (K. Dobrowolski, „Małopolska. Regiony – regionalizmy – małe ojczyzny”, t. II, Oficyna Podhalańska, Kraków 2000). J. Burszta podkreślał, że „Tradycja obejmuje wszelkie dziedzictwo przeszłości, materialne i niematerialne, istniejące w przeszłości czy w danym momencie w życiu, bądź wywołane z przeszłości do życia w określonej zbiorowości czy grupie ludzkiej, z racji swego pochodzenia odpowiednio wartościowane… “ (J. Burszta, „Kultura ludowa – kultura narodowa”, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1974, s. 310).

Tradycję postrzegamy najczęściej przez pryzmat obrzędowości, starych sposobów gospodarowania, ciekawych zwyczajów, rzadko natomiast sięgamy do tego, co jest nam najbliższe i stanowi nieodłączną część naszej kultury, mianowicie do tradycji kulinarnych.

Spisz jest regionem, gdzie elementy kultury kulinarnej są wspólne dla Słowacji i Polski, co przejawia się w niespotykanym w innych regionach nazewnictwie. Wiele rodzin na Spiszu posiada krewnych na Słowacji i nadal żywe jest przenikanie się kultur. Mieszkańcy Zamagurza Spiskiego w większości posługują się gwarą spiską. W polskiej części Spisza gwara nadal jest żywa, choć oczywiście jest spora różnica w używaniu jej przez starsze i młodsze pokolenie.

Wiele przedmiotów i narzędzi używanych na początku XX wieku nie znajduje już dzisiaj zastosowania ze względu na postęp. Znaczna część wyrazów związana z gospodarstwem domowym jednak przetrwała. Gospodynie obierają bachniatki (agrest) na dżem, a winicki (porzeczki) na kompot. To tylko przykład, który dał inspirację do poszukiwania śladów gwary spiskiej i jej pochodzenia w kulinariach.

  • Przed rozpoczęciem zajęć przygotuj produkty, zorganizuj miejsce wykonania potraw i ewentualnie zaproś osobę, która z pomocą uczestników/czek ugotuje dania według wybranych przepisów. 
  • Zrób zakupy i ewentualnie w razie potrzeby, przygotuj półprodukty

Formy/metody pracy: praca zespołowa, wspólne gotowanie, dyskusja

  1. WSTĘP (5 minut)

METODY I MATERIAŁY: 

  • dyskusja.

PRZEBIEG: 

  • Zajęcia rozpocznij od pytań i stwierdzeń ukierunkowujących:
    • Czy u kogoś z was pewne potrawy gotuje się częściej niż inne?
    • Czy są to dania spotykane w innych domach, czy tylko u was?
    • Czy wiecie, które z nich są typowe dla regionu Spisza?
  • Spróbujcie dokonać klasyfikacji na podstawie ich nazewnictwa.
  • Zapisz na tablicy nazwy potraw regionalnych. 
  • W miarę możliwości zachęć uczestników/czki do wyjaśnienia, co się kryje pod daną nazwą, ewentualnie, czy któryś/aś z uczestników/czek może powiedzieć, jak wykonać niektóre potrawy.
  1. ROZWINIĘCIE (30 minut)

METODY I MATERIAŁY: 

  • praca zespołowa, 
  • wspólne gotowanie.

PRZEBIEG:

  • Przejdźcie do zajęć praktycznych. 
  • Podziel uczestników/czki na zespoły i przydziel przepisy. Każdy zespół wykonuje czynności związane z jednym przepisem. 
  • Podaj treść przepisów i ustal kolejność czynności dla każdego zespołu.

Przepisy:

Krajzupa (6 porcji)

Składniki: kości zwierzęce, włoszczyzna, 0,5 kg kaszanki swojskiej, szczypta soli i pieprzu

Wykonanie:

  • Ugotować wywar z kości i jarzyn, dodać rozdrobnioną kaszankę, doprawić solą i pieprzem. Podawać z chlebem, najlepiej wiejskim, w którego skład wchodzą ziemniaki.
  • Uwaga: Dawniej do przyrządzania krajzupy wykorzystywano wodę, w której gotowano kaszankę i salceson po uboju tucznika (świni).

Zufka (6 porcji)

Składniki: 2 l wody, 0,5 kg śliwek suszonych, 2 łyżki mąki, 30 dag sera białego, 0,5 szklanki kwaśnej śmietany, 1 łyżka masła, sól, cukier do smaku

Wykonanie:

  • Wieczorem namoczyć śliwki. Rano ugotować w tej samej wodzie. Gdy są miękkie, dodać śmietanę zmieszaną z mąką i odrobiną wody. Zagotować. W trakcie gotowania dodać sól i cukier do smaku, a następnie wkładać łyżką granulki sera białego. Nie mieszać. Na końcu dodać łyżkę masła.
  • Uwaga: Do zupy należy użyć niewypestkowanych suszonych śliwek węgierek, najlepiej kupionych na „jarmarku w mieście” (Nowym Targu). Nie nadają się do tego śliwki kalifornijskie ani wypestkowane.

Bombolki (6 porcji)

Składniki na ciasto: 0,5 kg mąki, 0,5 szklanki cukru, 2 jajka, około szklanki mleka, łyżka masła, szczypta soli.

Na zalewę: 4 łyżki miodu, 1 litr wody, 1 łyżka maku, 1 łyżka masła

Wykonanie:

  • Wyrobić wszystkie składniki aż ciasto zacznie odchodzić od ręki. Pozostawić do wyrośnięcia. Wykrawać szklanką (literatką) i upiec (temperatura 175 stopni Celsjusza, około 20 minut). Następnie zagotowujemy wodę, dodajemy miód, mak i przetopione masło. Można dosłodzić cukrem. Bombolki w zalewie spożywamy z miski.

Bombolki i zufka to potrawy wigilijne znane tylko na Spiszu, zarówno po stronie polskiej, jak i słowackiej. Zabicie świni było natomiast niegdyś swoistym świętem. Krajzupa jest rarytasem również dziś. Częstuje się nią, tak jak bywało dawniej, bliskich i sąsiadów.

  • Pod nadzorem uczestnicy/czki przygotowują potrawy. 
  1. ZAKOŃCZENIE (10 minut)

METODY I MATERIAŁY:

  • przygotowane potrawy.
  • podsumowanie

PRZEBIEG: 

  • Po ugotowaniu następuje degustacja.
  • W czasie degustacji możecie porozmawiać o innych daniach regionalnych, które powstały dzięki przenikaniu się kultur.