Dobre praktyki Spółdzielni Otwartej Edukacji

„Polska klasyka zawsze na topie” – biblioteczny escape room

autorAlicja Zgajewska

To jest przykład realizacji dobrej praktyki.  Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.

Wielkość jednej grupy: 6 osób

Miejsce: zamykane pomieszczenie w bibliotece

Czas trwania: 60 minut

Materiały: 

  • wydrukowane załączniki (ich treść znajdziesz poniżej),
  • niewielkie kamyki,
  • orzechy włoskie w koszyku,
  • książki z klasyki polskiej literatury w jednym egzemplarzu (około 20 tytułów, wśród nich „Pan Tadeusz”, „Grażyna”, „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza;  „Quo vadis”, „Potop”, „Pan Wołodyjowski”, „Ogniem i mieczem”, „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza; „Syzyfowe prace”, „Przedwiośnie”, „Wierna rzeka”, „Popioły” Stefana Żeromskiego; „Chłopi” Władysława Stanisława Reymonta; „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej; „Lalka”, „Emancypantki” Bolesława Prusa; „Umysł zniewolony”, „Dolina Issy” Czesława Miłosza),
  • kartka z plastiku z okienkiem,
  • czyste kartki,
  • Koperty (kilkanaście sztuk)
  • makieta domu lub chaty, 
  • Długopisy (przynajmniej jeden na grupę)
  • smartfon z aplikacją do odczytania kodów QR,
  • klej,
  • portret A. Mickiewicza, źródło: Wikimedia Commons.

Do przygotowania:

  • Portret A. Mickiewicza potnij na 12 części.
  • Część orzechów pomaluj farbami plakatowymi: 9 na pomarańczowo, 6 na czerwono, 6 na żółto; na każdym pomalowanym orzechu napisz jedną literę tak, żeby w sumie orzechy pomarańczowe tworzyły hasło „korytarz 2”, orzechy czerwone – „regał 1”, a żółte – „półka 3” (jeśli układ bibliotecznych regałów jest inny, należy zmienić podane hasło),
  • kartkę z plastiku (można wykorzystać ofertówkę) przytnij do rozmiaru strony w książce i oznacz mazakiem albo wytnij okienko tak, żeby wskazywało słowo „w chacie” na stronie 582 książki „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza (wydanie: Wydawnictwo Siedmioróg 1997 lub starsze).

Wprowadzenie

Drodzy uczestnicy! Drogie uczestniczki! Na pewno zgodzicie się ze mną, że książki z klasyki literatury polskiej to tytuły, które wytrzymały próbę czasu i zdobyły trwałe uznanie. Często wpisują się w naszą historię, budują pozytywne postawy wobec trudnych wyborów, niosą uniwersalne wartości piękna, prawdy, umiłowania ojczyzny i człowieka. Lektura tych książek wzbogaca człowieka – niosąc treści poznawcze i przekazując następnym pokoleniom nieprzemijające wartości moralne. Większość z tych książek znajduje się na listach lektur szkolnych. Każdy z nas, dorosłych czytelników, spotkał na swej czytelniczej drodze większość tych książek. A jeśli ktoś jeszcze ich nie poznał – zawsze można to nadrobić.

Znajdujemy się w jednym z pomieszczeń biblioteki. Za chwilę rozpoczniemy grę typu escape room, której tematem przewodnim jest klasyka literatury polskiej. Główną zasadą naszej zabawy jest to, żeby w atrakcyjny sposób spędzić czas, a przy okazji przypomnieć sobie książki należące do najważniejszych dzieł polskiej literatury. 

Wasza grupa za chwilę dostanie od osoby prowadzącej pierwsze zadanie i smartfon, który będzie Wam bardzo potrzebny. Włączcie logiczne myślenie, spryt i swoją wiedzę. Czytajcie polecenia i wykonujcie zadania, a każde rozwiązanie wskaże Wam miejsce ukrycia kolejnej zagadki i przybliży Was do końca gry. Pamiętajcie, żebyście współpracowali w grupie – wykorzystajcie atuty każdej osoby. Za chwilę zamkniemy się od środka, a klucz będzie dostępny dopiero po rozwiązaniu ostatniego zadania. Czy macie jakieś pytania? Nie? W takim razie zaczynamy! Powodzenia!

Przebieg gry (instrukcja dla osoby prowadzącej)

  1. Wręcz uczestni(cz)kom kartkę z pierwszym zadaniem, czyli kodem QR (załącznik 1  do samodzielnego przygotowania np. z wykorzystaniem generatora kodów QR) oraz smartfon z aplikacją do czytania kodów. Pod kodem znajdują się puzzle okładki książki „Kamienie na szaniec” A. Kamińskiego. Jest to wskazówka, gdzie szukać następnego zadania – pod stosikiem kamieni na parapecie. 
  2. Pod stosikiem kamieni leżą 2 fragmenty obrazka (załącznik 2) i kolejna kartka z kodem QR nr 2 (załącznik 3 do samodzielnego przygotowania). Pod kodem uczestnicy/czki znajdują polecenie (załącznik nr 4).
  3. Niedaleko, w koszyku, znajdują się orzechy włoskie. Niektóre z nich są kolorowe: orzechy w kolorze pomarańczowym tworzą hasło „korytarz 2”, orzechy w kolorze czerwonym tworzą hasło „regał 1”, a orzechy w kolorze żółtym tworzą hasło „półka 3”. (Wskazówki napisane na kolorowych orzechach stwórz zależnie od tego, jak ustawione są regały. W bibliotece opisanej w przykładzie regały tworzą korytarze, stąd taka informacja). Po ułożeniu wszystkich haseł uczestnicy/czki szukają książki (odgadnięty tytuł – „Ogniem i mieczem” H. Sienkiewicza).
  4. W znalezionej książce znajdują się kolejne fragmenty obrazka oraz karta plastikowa z okienkiem, które trzeba przyłożyć w odpowiednim miejscu. Jakie to miejsce? Na to pytanie odpowiedzą uczestnicy/czki, kiedy wykonają instrukcję obsługi (załącznik 5). Po przyłożeniu karty na stronie 582 w książce uczestnicy/czki odczytują wyróżnione w ten sposób słowo – „w chacie” – szukają go w pomieszczeniu. 
  5. W makiecie domu lub chaty wiejskiej znajdują się: kartka, długopis i kod QR nr 3 (załącznik 6 do samodzielnego przygotowania). Uczestnicy/czki odczytują instrukcję do następnego zadania (instrukcja umieszczona pod kodem: z liter tytułu powieści EMANCYPANTKI należy poprzez anagramowanie ułożyć 20 słów, zapisać je i przynieść Tobie jako osobie prowadzącej). 
  6. Po sprawdzeniu poprawności rozwiązania zadania, wręcz uczestni(cz)kom kod QR nr 4 (załącznik 7 do samodzielnego przygotowania). (Instrukcja ukryta pod kodem: Oto słowa, na podstawie których trzeba odgadnąć tytuł powieści: Powstanie styczniowe, rzeka, epopeja, mezalians, 1887. Teraz proszę poszukać książki na biurku, na pewno coś tam ukryto.)
  7. Na biurku znajdują się książki z kanonu klasyki polskiej literatury, wśród nich egzemplarz powieści „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej. Uczestnicy/czki wybierają odpowiednią książkę, w której znajduje się koperta. W kopercie ukryte zostały kolejne fragmenty obrazka oraz wykreślanka (załącznik 8). Zadaniem uczestników/czek jest wykreślenie podanych tytułów książek i bohaterów literackich i odczytanie rozwiązania. Odgadnięte hasło to złota myśl na temat książek. Hasło należy zanieść Tobie jako osobie prowadzącej. Rozwiązanie: „Dom, gdzie znajduje się książka jest przybytkiem słońca” K. Makuszyński.
  8. Uczestnicy/czki podchodzą do Ciebie jako osoby prowadzącej i otrzymują klej, dwa ostatnie fragmenty obrazka oraz kartkę. Ich ostatnim zadaniem jest złożenie otrzymanych fragmentów obrazka, przyklejenie ich na kartkę i podpisanie, kogo przedstawia portret. 
  9. Uczestnicy/czki oddają portret Tobie jako osobie prowadzącej i otrzymują klucz do drzwi. Koniec gry. 

Załącznik 2

File:Adam Mickiewicz według dagerotypu paryskiego z 1842 roku.jpg
Adam Mickiewicz według dagerotypu paryskiego z 1842 roku, Wikimedia Commons, domena publiczna

Załącznik 4

Tak zaczyna się pewna powieść: „Rok 1647 był to dziwny rok, w którym rozmaite znaki na niebie i ziemi zwiastowały jakoweś klęski i nadzwyczajne zdarzenia”.

Zadaniem grupy jest odgadnięcie, o jaką książkę chodzi. Gdzie znaleźć ten tytuł na regałach bibliotecznych? Aby odszukać drogę do książki, trzeba ułożyć kolorowe orzechy. Kolor ma znaczenie! Powodzenia!

P.S. Wśród kart książki ukryte zostało następne zadanie.

Załącznik 5

INSTRUKCJA OBSŁUGI

Właśnie znaleźliście następne zadanie. Gratulacje! Teraz przyłóżcie plastik z okienkiem na odpowiedniej stronie. Uważajcie, żeby krawędzie książki i plastikowej karty się pokrywały. Zaraz, przecież nie wiecie, na której stronie trzeba ją przyłożyć?!

Wskazówka:

W szkole ocena bardzo dobra to …………

„……………….. dzień tygodnia” to książka Marka Hłaski, na podstawie której powstał film w reżyserii Aleksandra Forda. 

Wydawnictwo ………… Siostry, specjalizujące się w książkach dla dzieci i młodzieży.

Po odgadnięciu zagadek otrzymacie cyfry, które ułożone od góry do dołu wskażą stronę w książce, do której trzeba przyłożyć kartę z plastiku. Dacie radę!

Załącznik 8

WYKREŚLANKA

Z poniższego diagramu wykreślcie wszystkie tytuły podanych pod diagramem książek oraz bohaterów/ek literackich:

DEMANCYPANTKIK
OKRZYŻACYMGDZO
PIEWZNKMICICAN
RKJDOPLACÓWKAR
ZADTUKGRAŻYNAA
ETZJAEUSIĘKSID
DAIĄŻDKLCHŁOPI
WRAAJEESSTPRZY
IYDBYTKUIKEPMJ
ONYSŁNOŃSCIOŚU
ŚKAPOTOPKZMPWR
NAAAKLALKAUIIA
ISRSALOMEAZOTN
EAIZABELAYŃŁED
FJAGIENKASKYŹI

CHŁOPI, DZIADY, EMANCYPANTKI, FARAON, GRAŻYNA, IZABELA, JAGIENKA, JURAND, KATARYNKA, KMICIC, KONRAD, KRZYŻACY, LALKA, PLACÓWKA, POPIOŁY, POTOP, PRZEDWIOŚNIE, SALOMEA, ŚWITEŹ, TADEUSZ, WOKULSKI 

Pozostałe litery, czytane rzędami, utworzą złotą myśl znanego pisarza. Proszę otrzymane hasło zanieść osobie prowadzącej. Dla ułatwienia, można wpisać rozwiązanie do kratek poniżej:

Sprawdź też: 

Grupa docelowadorośli
Miejsce realizacjioffline