Dobre praktyki Spółdzielni Otwartej Edukacji

Bank Umiejętności Mieszkanek i Mieszkańców

To jest przykład realizacji dobrej praktyki.  Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.

PLANOWANIE

Główny cel warsztatu: stworzenie Banku Umiejętności Mieszkanek i Mieszkańców.

Cele szczegółowe warsztatu:

  • integracja,
  • poznanie się,
  • poznanie zainteresowań uczestników/czek,
  • odkrycie talentów mieszkańców/nek,
  • konstruktywne spędzenie czasu wolnego,
  • wzmocnienie poczucia mocy sprawczej uczestników/czek.

czas trwania: 100 minut

  1. WSTĘP (15 minut)

METODY I MATERIAŁY:

  • taśma klejąca papierowa,
  • marker.

PRZEBIEG:

  • Powitanie – przedstaw się i przybliż temat, nad którym będziecie pracować. Spróbuj tak opisać zagadnienie, by uczestnicy/czki, pomimo różnicy wiekowej, mieli/ały świadomość i poczucie, że tworzą coś niezwykłego i cennego dla społeczności lokalnej.
  • Poznanie się uczestniczek/ków – uczestnicy/czki przyklejają na ubraniu taśmę papierową ze swoim imieniem oraz przedstawiają się na forum, mówiąc również, co ostatnio zrobili/ły, z czego byli/ły dumni/e (będzie to już wstęp do tego, czym zajmiecie się na zajęciach, a Ty poznasz obszary działalności uczestników/czek).
  • Zabawa integracyjna: zagadki pantomimiczne/kalambury.
  • Wprowadzenie tematu. Opowiedz o pomyśle w taki sposób, by uczestnicy/czki sami/e przejęli/ły inicjatywę, tak by czuli/ły, że tworzą i wymyślają coś niezwykłego dla siebie i społeczności lokalnej.
  1. ROZWINIĘCIE (65 minut)

METODY I MATERIAŁY:

  • kolorowe karteczki samoprzylepne,
  • markery,
  • taśma papierowa klejąca,
  • komputery (po jednym na grupę).

PRZEBIEG:

  • Podziel uczestników/czki na grupy wiekowe.
  • Daj czas na luźne rozmowy, tak by wszyscy poczuli/ły się swobodnie, opowiedzieli/ały o swoich pasjach, zaczęli między sobą mówić o osobach, które posiadają umiejętności, którymi będą mogli się podzielić z innymi, np. babcia pisząca pisanki, dziewczynka wyplatająca bransoletki, pan rzeźbiący w drewnie…
  • Po zebraniu notatek stwórzcie podziały na kategorie, np. rękodzieło, malarstwo, poezja, muzyka etc.
  • Przenieście rozpiskę do programu graficznego takiego jak Miro lub Canva.
  • W ramach przerwy zaproponuj zabawę integrującą, czysto fizyczną, np. nauka żonglowania chustami, by nie myśleć za dużo, tylko poruszać się (zrealizuj ją w sali, w której jest sporo wolnej przestrzeni).
  • Na koniec zbierz wszystkie notatki, uzupełnijcie je wspólnie jeśli coś jest niejasne lub brakuje jakiś informacji.
  • Poproś reprezentantów/ki grup o przedstawienie ich pomysłów innym, zainicjuj dyskusję, zachęć do dzielenia się pomysłami.
  1. ZAKOŃCZENIE (10 minut)

METODY I MATERIAŁY:

  • flipchart,
  • marker,
  • rzutnik i ekran,
  • komputer.

PRZEBIEG:

  • Zaproponuj podzielenie dziedzin aktywności mieszkańców/nek i pogrupowanie umiejętności.
  • Wyznacz/cie osoby, które dotrą do tych osób (jeśli są nieobecne) i dopytają, czy istnieje możliwość, by swoją pasją i umiejętnościami podzielili się z innymi.
  • Zaproponuj umówienie się na kolejne spotkanie w gronie poszerzonym o kolejne chętne osoby.