Quizy online to skuteczne narzędzie do sprawdzenia wiedzy i kompetencji. Często mają charakter zabawy.
Możesz tworzyć je w różnym celu. Z jednej strony są niekonwencjonalnym sposobem sprawdzenia wiedzy, z drugiej świetnym narzędziem, dzięki któremu zwiększysz zaangażowanie osób uczestniczących w zajęciach. W zależności od Twoich potrzeb możesz stworzyć quiz, który będzie rozwiązywany przez wszystkich w czasie rzeczywistym lub taki, który uczestnicy/czki będą rozwiązywać w wolnej chwili aż do upływu wyznaczonego przez Ciebie czasu. Obie możliwości mają swoje zalety i wady.
Quiz rozwiązywany w czasie rzeczywistym świetnie sprawdzi się jako element zajęć bibliotecznych, podczas których osoby uczestniczące będą śledzić wyświetlane przez Ciebie na ekranie pytania, a na własnych (lub udostępnionych przez Ciebie) urządzeniach elektronicznych będą zaznaczać odpowiedzi. Jeśli nie masz możliwości zapewnienia wszystkim sprzętu, wybierz aplikację Plickers, dzięki której osoby uczestniczące udzielają odpowiedzi poprzez podniesienie wydrukowanych kart z kodami QR (więcej informacji znajdziesz w opisie przydatnych narzędzi znajdującym się poniżej). Zazwyczaj po każdym pytaniu na ekranie pojawia się prawidłowa odpowiedź, którą możemy krótko skomentować. Ponadto po udzieleniu odpowiedzi na kolejne pytania, generowana jest lista rankingowa, co pozwala gracz(k)om ocenić swoje siły na tle pozostałych i dodatkowo podnosi emocje. To, o czym musisz pamiętać, to dostęp do urządzeń elektronicznych dla wszystkich i sprawne łącze internetowe. Nic tak nie frustruje graczy/ek, jak zerwanie łącza internetowego i „wyrzucenie” z gry, zwłaszcza kiedy dobrze sobie radzili/ły.
Quiz rozwiązywany przez wszystkich równocześnie świetnie sprawdzi się również podczas wydarzenia online. Warto wówczas uprzedzić osoby uczestniczące, że pytania wyświetlą się na udostępnionym przez Ciebie ekranie w aplikacji, w której odbywa się wydarzenie. Odpowiedzi zaś należy zaznaczać w oddzielnym oknie przeglądarki lub na drugim urządzeniu. Warto dać gracz(k)om chwilę na takie zorganizowanie przestrzeni na pulpicie, żeby jednocześnie w jednym oknie mogli widzieć panel z pytaniami, w drugim zaś z odpowiedziami. W praktyce sprawdza się sugestia, żeby osoby uczestniczące śledziły udostępniane przez nas pytania na ekranie komputera, a na telefonie komórkowym lub tablecie zaznaczały swoje odpowiedzi.
Wiele aplikacji do tworzenia quizów daje możliwość samodzielnego ich rozwiązywania bez konieczności obecności (realnej lub wirtualnej) osoby prowadzącej w tym samym czasie. Takie rozwiązanie doskonale sprawdzi się np. przy zorganizowaniu konkursu bibliotecznego. Twoim zadaniem będzie przygotowanie quizu oraz określenie ostatecznego terminu na jego rozwiązanie (np. do piątku do godz. 15:00). Tutaj z pomocą przychodzą aplikacje quizowe, które zablokują dostęp do quizu we wskazanym przez Ciebie terminie i nie wpuszczą spóźnialskich. Dzięki wygenerowanej automatycznie liście rankingowej, nie musisz samodzielnie liczyć punktów, możesz od razu wskazać zwycięzcę/żczynię. To rozwiązanie pozwala większej liczbie osób na wzięcie udziału w quizie, bo nie wymaga gromadzenia wszystkich w tym samym czasie. Z drugiej jednak strony, osoby rozwiązujące quiz samodzielnie są pozbawione naszego wsparcia technicznego i w razie problemów z obsługą aplikacji mogą zrezygnować i zniechęcić się do takiej formy aktywności, dlatego warto w opisie zadania pozostawić kontakt mailowy pod którym można otrzymać pomoc techniczną. Ponadto emocje przy rozwiązywaniu quizu w samotności są znacznie mniejsze.
Przykładowe tematy:
- szkolenie biblioteczne,
- wiedza o literaturze (o pisarzach/pisarkach, epokach literacki, wybranych utworach).
Rozwijane kompetencje:
- poznanie bezpłatnych narzędzi do tworzenia quizów.
Przydatne narzędzia:
- Mentimeter – strona do tworzenia prezentacji z interaktywnymi quizami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, ankietami, wyborem na różnych skalach, chmurami tagów oraz klasycznymi slajdami, pod którymi osoby uczestniczące mogą np. wyrażać swoją opinię za pomocą klikania odpowiednich ikon. Wymaga założenia konta. Obsługa w języku angielskim. Instrukcja (po polsku).
- Kahoot – narzędzie do tworzenia i przeprowadzania prostych interaktywnych quizów lub ankiet, prowadzenia dyskusji i badań. Odpowiedzi udziela się na stronie. Po każdym quizie widzisz wyniki i możesz je pobrać w postaci arkusza kalkulacyjnego. Wymaga założenia konta. Obsługa w języku angielskim. Instrukcja (po polsku).
- Quizizz – umożliwia tworzenie quizów z maksymalnie 5 odpowiedziami, jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. Wymagane jest założenie konta. Strona jest w języku angielskim, jednak po zalogowaniu się i wypełnieniu podstawowych danych, język na stronie automatycznie zmienia się na polski. Instrukcja obsługi.
- Formularze Google – narzędzie do tworzenia formularzy ankiet, testów i quizów wchodzące w skład pakietu Google. Pozwala na udostępnianie dokumentów i pracę nad nimi w kilka osób. Konieczne jest posiadanie konta Google. Formularze są jednym z najwygodniejszych narzędzi do tworzenia ankiet i quizów online, które można również łatwo uzupełniać na urządzeniach mobilnych. Obsługa w języku polskim lub innym, zgodnie z ustawieniami konta. Instrukcja.
- Plickers – umożliwia przeprowadzenie szybkiego quizu w sytuacji, gdy osoby uczestniczące nie mają dostępu do urządzeń elektronicznych – udzielają odpowiedzi poprzez podniesienie odpowiednich kart, które musimy wydrukować wcześniej. Karty zawierają kody QR. Osoba prowadząca „skanuje” salę za pomocą smartfonu/tabletu, odpowiedzi są automatycznie zliczane i wyświetlane na tablicy (to naprawdę działa!). Zaczynamy od założenia konta. Do rejestracji wykorzystasz konto Google lub inny adres e-mail. Możesz pobrać aplikację Plickers na urządzenie mobilne. Obsługa w języku angielskim. Instrukcja (po polsku).
- Socreative – narzędzie do przeprowadzania testów online w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem urządzeń mobilnych i nie tylko. Możesz ułożyć pytania wielokrotnego wyboru, prawda/fałsz, krótkie lub otwarte. Obsługa w języku angielskim. Instrukcja (po polsku).
- Learning Apps – darmowa, prosta w obsłudze platforma do tworzenie aplikacji edukacyjnych typu zadania wielokrotnego wyboru oraz wykreślanki, pary, krzyżówki, uzupełnianie, teksty z lukami i wiele innych. Należy założyć konto, obsługa w języku polskim. Instrukcja.
- Answer Garden – pozwala w szybki sposób uzyskać odpowiedzi na zadane pytania. Nie wymaga logowania, obsługa w języku angielskim. Instrukcja (po polsku).
- Blooket to platforma do tworzenia quizów, którą wyróżnia możliwość zastosowania tego samego zestawu pytań do różnego rodzaju rozgrywek. I tak, oprócz klasycznego quizu, można wybrać „królewską bitwę” (gracze/ki automatycznie łączeni/one są w pary, wygrywa osoba, która szybciej udzieli prawidłowej odpowiedzi i tak do wyłonienia zwycięzcy/żczyni całej grupy), „wyścigi” (gdzie seria prawidłowych odpowiedzi daje bonusy np. możliwość cofnięcia wybranej osoby kilka pól wstecz), „prowadzenie kawiarenki lub fabryki” (co wymaga myślenia strategicznego) i kilka innych opcji. Obsługa w języku angielskim. Instrukcja (po polsku).
- Jetpunk – serwis quizowy oparty na zasadzie wpisywania poprawnych odpowiedzi z klawiatury. Pozwala tworzyć testy, w których liczba poprawnych odpowiedzi jest bardzo duża (np. państwa świata). Wyniki pracy są pokazywane pokazywane na żywo, w czasie realizacji testu. Wymaga założenia konta, obsługa w języku angielskim.
Do dzieła!
Przygotowania:
✅ Zastanów się, co chcesz osiągnąć za pomocą quizu/ankiety.
✅ Wybierz odpowiednie narzędzie.
✅ Przygotuj quiz.
✅ Przygotuj instrukcję dla uczestników/czek quizu.
Realizacja:
✅ Zachęć grupę do pracy. Jeżeli quiz odbywa się w czasie rzeczywistym, upewnij się, że wszystkie osoby poprawnie zalogowały się do aplikacji lub otworzyły właściwą stronę.
✅ Czuwaj nad przebiegiem rozgrywki. Uczestnicy/czki udzielają odpowiedzi, a Ty dbaj o tempo quizu. Dłuższy komentarz zostaw na koniec rozgrywki, żeby emocje nie opadły.
Zakończenie:
✅ Zaprezentuj wyniki. Doceń zwycięzców/żczynie i podziękuj wszystkim za zaangażowanie.
✅ Wyjaśnij wątpliwości. Zwróć uwagę na pytania, w których często udzielano błędnych odpowiedzi – to zagadnienia wymagające dodatkowego wyjaśnienia.