To jest przykład realizacji dobrej praktyki. Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.
PLANOWANIE
Główny cel warsztatu: stworzenie Banku Umiejętności Mieszkanek i Mieszkańców.
Cele szczegółowe warsztatu:
- integracja,
- poznanie się,
- poznanie zainteresowań uczestników/czek,
- odkrycie talentów mieszkańców/nek,
- konstruktywne spędzenie czasu wolnego,
- wzmocnienie poczucia mocy sprawczej uczestników/czek.
czas trwania: 100 minut
- WSTĘP (15 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- taśma klejąca papierowa,
- marker.
PRZEBIEG:
- Powitanie – przedstaw się i przybliż temat, nad którym będziecie pracować. Spróbuj tak opisać zagadnienie, by uczestnicy/czki, pomimo różnicy wiekowej, mieli/ały świadomość i poczucie, że tworzą coś niezwykłego i cennego dla społeczności lokalnej.
- Poznanie się uczestniczek/ków – uczestnicy/czki przyklejają na ubraniu taśmę papierową ze swoim imieniem oraz przedstawiają się na forum, mówiąc również, co ostatnio zrobili/ły, z czego byli/ły dumni/e (będzie to już wstęp do tego, czym zajmiecie się na zajęciach, a Ty poznasz obszary działalności uczestników/czek).
- Zabawa integracyjna: zagadki pantomimiczne/kalambury.
- Wprowadzenie tematu. Opowiedz o pomyśle w taki sposób, by uczestnicy/czki sami/e przejęli/ły inicjatywę, tak by czuli/ły, że tworzą i wymyślają coś niezwykłego dla siebie i społeczności lokalnej.
- ROZWINIĘCIE (65 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- kolorowe karteczki samoprzylepne,
- markery,
- taśma papierowa klejąca,
- komputery (po jednym na grupę).
PRZEBIEG:
- Podziel uczestników/czki na grupy wiekowe.
- Daj czas na luźne rozmowy, tak by wszyscy poczuli/ły się swobodnie, opowiedzieli/ały o swoich pasjach, zaczęli między sobą mówić o osobach, które posiadają umiejętności, którymi będą mogli się podzielić z innymi, np. babcia pisząca pisanki, dziewczynka wyplatająca bransoletki, pan rzeźbiący w drewnie…
- Po zebraniu notatek stwórzcie podziały na kategorie, np. rękodzieło, malarstwo, poezja, muzyka etc.
- Przenieście rozpiskę do programu graficznego takiego jak Miro lub Canva.
- W ramach przerwy zaproponuj zabawę integrującą, czysto fizyczną, np. nauka żonglowania chustami, by nie myśleć za dużo, tylko poruszać się (zrealizuj ją w sali, w której jest sporo wolnej przestrzeni).
- Na koniec zbierz wszystkie notatki, uzupełnijcie je wspólnie jeśli coś jest niejasne lub brakuje jakiś informacji.
- Poproś reprezentantów/ki grup o przedstawienie ich pomysłów innym, zainicjuj dyskusję, zachęć do dzielenia się pomysłami.
- ZAKOŃCZENIE (10 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- flipchart,
- marker,
- rzutnik i ekran,
- komputer.
PRZEBIEG:
- Zaproponuj podzielenie dziedzin aktywności mieszkańców/nek i pogrupowanie umiejętności.
- Wyznacz/cie osoby, które dotrą do tych osób (jeśli są nieobecne) i dopytają, czy istnieje możliwość, by swoją pasją i umiejętnościami podzielili się z innymi.
- Zaproponuj umówienie się na kolejne spotkanie w gronie poszerzonym o kolejne chętne osoby.