To jest przykład realizacji dobrej praktyki. Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.
Zajęcia przygotowane z myślą o dorosłych, szczególnie senior(k)ach uczestniczących w wykładach Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Celem spotkania jest prezentacja zasobów gromadzonych w ramach projektu Pamięć bydgoszczan, które są dostępne na stronie internetowej: http://pamiecbydgoszczan.ukw.edu.pl/. Do przeprowadzenia zajęć potrzebna będzie sala/czytelnia wyposażona w komputer i rzutnik oraz posiadająca dostęp do internetu.
Rada:
Spotkanie najlepiej organizować w dzień powszedni (ewentualnie weekend) w godzinach przed południem. Zajęcia powinny skończyć się do godziny 13.00–14.00. (Regularność posiłków seniorów?ek powoduje, że w porze obiadowej nie są zainteresowani zajęciami, chyba że zapewnimy catering).
PLANOWANIE
Główny cel warsztatu: zaprezentowanie zasobów zgromadzonych w ramach projektu Pamięć bydgoszczan.
Cele szczegółowe warsztatu:
- zaznajomienie z informacjami na temat projektu, jego założeń, zasad kto i w jaki sposób może się do niego włączyć,
- prezentacja danych statystycznych prac na obecnym etapie (ile nagrań, ile osób),
- omówienie strony internetowej wraz z podstronami,
- omówienie sposobu i kryteriów wyszukiwania materiałów w pracy indywidualnej.
Czas trwania: 90 minut
- WSTĘP (15 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- burza mózgów – tablica suchościeralna lub flipchart,
- zabawa integracyjna – kłębek włóczki lub papier toaletowy.
PRZEBIEG:
- Powitaj uczestników i uczestniczki.
- Zapewnij wszystkim możliwość przedstawienia się (wprowadź element zabawy – osoby przedstawiające się mogą kolejno rzucać do siebie rolkę papieru toaletowego lub kłębek wełny, tworząc pajęczynę).
- Ustalcie zasady obowiązujące podczas zajęć (np. zasada wzajemnego szacunku, nie korzystania z telefonów komórkowych, możliwości fotografowania zajęć, wysłuchania współuczestników/czek, zasady, że nie ma złych/niewłaściwych pytań itp. – wykorzystuj do tego tablicę lub flipchart, aby zasady cały czas były widoczne podczas zajęć).
- Zaprezentuj plan spotkania.
- ROZWINIĘCIE (65 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- przygotowana wcześniej prezentacja tematyczna,
- nagrania audio i materiały fotograficzne z archiwum społecznego.
PRZEBIEG:
- Omów, na czym polega projekt i kogo dotyczy.
- Zaprezentuj funkcje i zadania: wolontariusza/ki, osoby nagrywanej, omów proces digitalizacji oraz zasady prawa autorskiego.
- Omów materiał zgromadzony na stronie internetowej: pokaż stronę, poszczególne zakładki, wskaż osoby, które zostały nagrane, podział nagrań, chmury tagów, lokalizator.
- Zaprezentuj przykładowe nagrania audio oraz materiał fotograficzny i dokumentacyjny, który został zdigitalizowany i opublikowany.
- Wyszukaj przykładowy temat, osoby, lokalizacje na podstawie sugestii uczestników/czek zajęć.
- ZAKOŃCZENIE (10 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- ankieta ewaluacyjna (kilka pytań, które na które można szybko odpowiedzieć
i opracować wnioski), - wizytówka – umożliwienie kontaktu w przyszłości,
- ulotka informacyjna o bibliotece, szkoleniach oraz możliwościach korzystania z nich.
PRZEBIEG:
- Podsumuj spotkanie.
- Zachęć do samodzielnego poznawania zaprezentowanego materiału w domu.
- Zaproś do indywidualnego kontaktu osoby, które chcą zgłębić temat, uczestniczyć w projekcie jako wolontariusz/ka, nagrać swoją wypowiedź, ofiarować pamiątki lub korzystać z zasobu w budynku biblioteki.
Przykładowy plakat wydarzenia (do pobrania tutaj):
Sprawdź też:
- Aplikacja Image Colorization API (pozwalająca na kolorowanie zdjęć) – opis narzędzia wraz z instrukcją.