To jest przykład realizacji dobrej praktyki. Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.
PLANOWANIE
Czas trwania: 120 minut
Cele:
- nabycie wiedzy z zakresu podstaw języka filmu,
- nabycie umiejętności związanych z kręceniem filmów.
- WSTĘP (20 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- ćwiczenie praktyczne,
- komputer z dostępem do internetu,
- białe kartki A4.
PRZEBIEG:
- Przywitaj uczestników/czki.
- Przedstaw się.
- Przedstaw cele szkolenia.
- Ustal zasady współpracy.
- Przeprowadź ćwiczenie na rozgrzewkę: Jakim filmem jestem? Wykorzystaj narzędzie Jamboard i udostępnij plik do edycji. Każdy/a uczestnik/czka szkolenia ma do dyspozycji jeden slajd. Na slajdzie należy napisać tytuł swojego ulubionego filmu, a następnie pierwsze słowo należy zamienić na swoje imię. Dodatkowo, każdy/a uczestnik/czka dodaje do swojego slajdu zdjęcie ilustrujące powstały tytuł. (W wersji stacjonarnej szkolenia, zamiast narzędzia Jamboard, uczestnicy/czki wykonują zadanie na białych kartkach formatu A4).
- Zachęć uczestników/czki do prezentacji i uzasadnienia swoich prac.
- ROZWINIĘCIE (90 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- prezentacja,
- ćwiczenia praktyczne,
- komputer z dostępem do internetu,
- smartfony.
PRZEBIEG:
- Udostępnij i omów prezentację przygotowaną przed zajęciami, w której znajdują się treści dotyczące elementów języka filmu oraz przykłady z popularnych filmów. Dzięki niej uczestnicy/czki szkolenia zobaczą, że wiedza, którą nabywają ma zastosowanie w praktyce.
- Uczestnicy/czki mogą również samodzielnie omawiać przykłady z różnych znanych im filmów.
- Poinformuj uczestników/czki szkolenia, że teraz będą pracować samodzielnie, korzystając ze swoich smartfonów.
- Zadaniem uczestników/czek warsztatów jest nagranie kilku ujęć w odpowiedni sposób (np. w perspektywie żabiej/ptasiej, planie pełnym/amerykańskim/detalu itp). Dla urozmaicenia ćwiczenia możesz wcześniej przygotować karteczki – losy, na których zostaną zapisane elementy języka filmu, które mają pojawić się w nagraniach przygotowywanych przez uczestniczki/ków warsztatów. Wszyscy pracują indywidualnie.
- Po wykonaniu zadania (po ok. 20 minutach), grupa ponownie zbiera się w jednej przestrzeni. Zachęć uczestników/czki do zaprezentowania swoich prac, a pozostałe osoby do podjęcia próby nazwania elementów języka filmu, które dostrzegają w ujęciach.
- ZAKOŃCZENIE (10 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- dyskusja – komputer lub smartfon z dostępem do internetu.
PRZEBIEG:
- Przeprowadź ćwiczenie z wykorzystaniem narzędzia Mentimeter. Zachęć uczestników/czki do udzielenia odpowiedzi na dwa pytania dotyczące treści przekazanych na warsztacie oraz sposobu jego prowadzenia.
- Po udzieleniu odpowiedzi, dokonaj podsumowania spotkania.