Obecnie obserwujemy dominację kultury wizualnej, a nawet audiowizualnej. Zewsząd otaczają nas różnorodne kolory, obrazy, plakaty, filmiki. Nie każdy jednak potrafi szybko i sprawnie przygotować estetyczne zaproszenie, atrakcyjne CV czy przyciągającą wzrok grafikę do mediów społecznościowych. Celem opisanej niżej dobrej praktyki jest przedstawienie możliwości Canvy – narzędzia, w którym, nie mając praktycznie żadnych umiejętności graficznych, zaprojektujesz wszystko.
Czas trwania: 120-180 minut
Przykładowe tematy:
- projektowanie graficzne – pierwsze kroki w Canvie,
- otwarte zasoby pomocne w projektowaniu grafik użytkowych,
- tworzenie materiałów audiowizualnych w Canvie.
Rozwijane kompetencje:
- tworzenie komunikatów wizualnych przy użyciu Canvy (np. plakatów, postów).
- tworzenie komunikatów audiowizualnych przy użyciu Canvy (np. filmów, prezentacji),
- wyszukiwanie darmowych plików graficznych i filmowych (w otwartych repozytoriach).
Przydatne narzędzia:
- Jamboard – wirtualna tablica.
- Mentimeter – narzędzie do zbierania opinii, burzy mózgów.
Do dzieła!
Przygotowania:
Zapoznaj się z narzędziem Canva. Informacji na temat jej funkcji możesz szukać tutaj:
- „Chcesz rozpocząć projektowanie?”, dostęp: 23.06.2021,
- „Funkcje Canvy”, dostęp: 23.06.2021,
- portal.ngo.pl: „Jak tworzyć grafiki w Canvie?”, dostęp: 23.06.2021.
Przejrzyj strony internetowe z zasobami graficznymi i audiowizualnymi oraz przygotuj ich listę, którą będziesz mógł/mogła udostępnić uczestnikom/czkom spotkania. Polecane repozytoria: pixabay.com, pexels.com, freepik.com.
Przygotuj multimedialne środki dydaktyczne, które urozmaicą Twój warsztat (np. tablica w Jamboard, zbieranie informacji zwrotnej przez Mentimeter).
Realizacja:
Zachęć grupę do pracy ćwiczeniem, które przełamie lody i jednocześnie wprowadzi do tematu (skorzystaj np. ze wspólnego uzupełniania tablicy przygotowanej w Jamboard).
Przedstaw uczestnikom/czkom interfejs Canvy oraz jej możliwości. Omów takie przykłady komunikatów wizualnych/audiowizualnych, które będą najbardziej adekwatne dla odbiorców/czyń Twojego warsztatu.
Pomagaj uczestnikom/czkom spotkania w projektowaniu grafik (odpowiadaj na pytania dotyczące konkretnych funkcji, wskazuj możliwe źródła, z których można pobrać gotowe grafiki).
Zakończenie:
Podziękuj wszystkim uczestni(cz)kom za obecność.
Przygotuj galerię prac ich autorstwa (najlepiej będzie jeśli z zebranych prac stworzysz prezentację multimedialną lub film w Canvie – być może to jeszcze bardziej zachęci uczestników/czki spotkania do dalszego wykorzystywania aplikacji). Zachęć uczestników/czki, aby umieścili swoje prace na wolnej licencji.
Mailowo (lub w inny sposób) przekaż uczestnikom/czkom warsztatu materiały ze spotkania oraz podziękowania.