Webinarium to doskonały pomysł na przeprowadzenie zajęć, szkolenia, seminarium, a nawet spotkania online w czasie rzeczywistym. Warto nadmienić, że nagranie z webinarium może być udostępnione i odtwarzane przez zainteresowane tematem osoby. Webinarium umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym/ą spotkanie a uczestni(cz)kami, a sposoby komunikacji uzależnione są od liczby uczestniczących osób oraz oprogramowania. Za pomocą webinarium możesz zrealizować nieskończoną liczbę pomysłów na rozwijanie kompetencji cyfrowych.
Przykładowe tematy:
- spotkania autorskie,
- kluby książki / wiedzy,
- szkolenia nt. OZE, prawa autorskiego, wolnych licencji.
Rozwijane kompetencje:
- korzystanie z narzędzi do komunikacji online.
Przydatne narzędzia (transmisja):
- Jitsi Meet,
- Zoom,
- Google Meet,
- Transmisja na żywo na Facebooku,
- Clickmeeting,
- MS Teams,
- Discord.
Przydatne narzędzia (aktywizacja uczestników/czek):
- Jamboard – wirtualna tablica Google, która pozwala na pracę grupową. Zastosowanie tablicy zależy od kreatywności prowadzącego/j i uczestników/czek.
- Padlet – wirtualna tablica, świetne narzędzie do pracy zespołowej.
- Wakelet – wirtualna tablica, oprócz standardowej funkcji tablicy umożliwia przypięcie wszystkiego, co ma postać cyfrową, a więc plików lub linków do dowolnych stron internetowych.
- Mentimeter – świetne narzędzie do tworzenia zapytań, krótkich sondaży, wyrażania opinii, sprawdzania stopnia znajomości, w darmowej wersji jedna „ankieta” może mieć maksymalnie dwa slajdy, ale można zrobić nieograniczoną liczbę ankiet. Doskonale sprawdza się do głosowania uczestniczek/ków i prezentacji wyników na żywo: ,
- Wheel of Names – koło wspomagające dyskusję. Można wpisać imiona osób, które mają zabrać głos lub tematy do dyskusji.
Jitsi Meet jest dostępny na wolnej licencji. Nie wymaga założenia konta i ma wszystkie potrzebne funkcjonalności, m.in. udostępnianie ekranu, odtwarzanie filmów, czat.
Do dzieła!
Przygotowania:
✅ Stwórz prezentację.
✅ Przygotuj krótkie filmiki ilustrujące temat webinarium lub poszukaj ich w sieci, np. na YouTube.
✅ Zaplanuj aktywności dla uczestników/czek z wykorzystaniem narzędzi typu Mentimeter, Padlet, Jamboard, Weel of Names.
✅ Zaplanuj termin webinarium.
✅ Promuj webinarium, zaproś uczestników/czki.
Realizacja:
✅ Zaplanuj aktywność na dobry początek (np. poproś uczestników/czki o wyrażenie oczekiwań wobec webinarium na czacie, wirtualnej tablicy, za pomocą sondy Mentimeter).
✅ Poprowadź prezentację, pamiętaj o aktywizacji uczestników/czek – pozwól im wyrażać swoje opinie.
✅ Podsumuj wystąpienie.
✅ Przeprowadź ankietę ewaluacyjną i omów jej wyniki.
Zakończenie:
✅ Przygotuj certyfikaty udziału w webinarium (opcjonalnie).
✅ Udostępnij prezentację w sposób otwarty.
✅ Umieść nagranie w dostępnym miejscu.