Zauważyć można, że biblioteki (zwłaszcza publiczne), nie są już tylko miejscem wypożyczania książek. Prowadzi się w nich różne inne formy aktywizacji odbiorców/czyń. Jedną z takich form są cykliczne warsztaty rękodzielnicze. Czas pandemii i zamknięcie w domach wymusiły zmodyfikowanie formy pracy i prowadzenie warsztatów poprzez nagrywanie i udostępnianie filmów na bibliotecznym fanpage’u bądź organizowanie spotkanie na platformach typu Zoom.
Zajęcia mogą odbywać się na żywo i być transmitowane na platformie typu Zoom lub MS Teams. Możesz też udostępniać wcześniej nagrane filmy instruktażowe.
Przykładowe tematy:
- podstawowe sploty makramy,
- wyplatamy makramowy kwietnik,
- technika decoupage,
- szydełkowanie,
- haft,
- filcowanie na sucho.
Rozwijane kompetencje:
- poznanie różnych technik rękodzielniczych,
- zdolności manualne,
- umiejętność z korzystania z platform do komunikacji zdalnej (w wypadku warsztatów online),
- umiejętność wyszukiwania dodatkowych materiałów w internecie.
Przydatne narzędzia:
- platforma Zoom, ClickMeeting lub inna (zajęcia online),
- Padlet.
Zoom – platforma pozwalająca prowadzić spotkania on-line. Można uczestniczyć w spotkaniu z pomocą dowolnego urządzenia: smartfona, tableta, laptopa, komputera stacjonarnego. Wersja bezpłatna ma ograniczone funkcje, wykorzystywać w pełni możliwości platformy można po jej opłaceniu. Wymagana rejestracja.
Clickmeeting – pozwala prowadzić zajęcia on-line. Istnieje możliwość włączenia darmowej wersji na 30 dni.
Padlet – internetowa tablica, którą można wykorzystać np. do prezentowania prac.
Do dzieła!
Przygotowania:
✅ Znajdź osobę, która podejmie się prowadzenia zajęć. Może to być jedna osoba do wszystkich działań lub różne/ni specjalistki/ści w każdej z plastycznych aktywności.
✅ Znajdź osoby chcące wziąć udział w zajęciach. Ważne, żeby grupa nie była zbyt liczna. Powstawaniu więzi społecznych sprzyja uczęszczanie na zajęcia tych samych osób przez dłuższy czas, np. przez pół roku/rok.
✅ Możesz przeprowadzić diagnozę, czego uczestnicy/czki chcieliby/ałyby się nauczyć, jakie formy aktywności poznać.
✅ Ustal terminy, w jakich będą odbywały się zajęcia.
✅ Zaopatrz się w materiały plastyczne niezbędne do prowadzenia zajęć.
Realizacja:
✅ Dbaj o cykliczność zajęć.
✅ Na bieżąco staraj się modyfikować tematy, biorąc pod uwagę potrzeby uczestników/czek.
Zakończenie:
✅ Przeprowadź ankietę wśród uczestników/czek: Co im się najbardziej podobało? Co chcieliby/chciałyby zmienić?
✅ Zorganizuj w budynku biblioteki wystawę prac zrobionych na zajęciach.