Dobre praktyki Spółdzielni Otwartej Edukacji

Rękodzieło

autorAnna Walkowiak-Osowska

Zauważyć można, że biblioteki (zwłaszcza publiczne), nie są już tylko miejscem wypożyczania książek. Prowadzi się w nich różne inne formy aktywizacji odbiorców/czyń. Jedną z takich form są cykliczne warsztaty rękodzielnicze. Czas pandemii i zamknięcie w domach wymusiły zmodyfikowanie formy pracy i prowadzenie warsztatów poprzez nagrywanie i udostępnianie filmów na bibliotecznym fanpage’u bądź organizowanie spotkanie na platformach typu Zoom. 

Zajęcia mogą odbywać się na żywo i być transmitowane na platformie typu Zoom lub MS Teams. Możesz też udostępniać wcześniej nagrane filmy instruktażowe.

Przykładowe tematy:

  • podstawowe sploty makramy,
  • wyplatamy makramowy kwietnik,
  • technika decoupage,
  • szydełkowanie,
  • haft,
  • filcowanie na sucho.

Rozwijane kompetencje:

  • poznanie różnych technik rękodzielniczych, 
  • zdolności manualne,
  • umiejętność z korzystania z platform do komunikacji zdalnej (w wypadku warsztatów online),
  • umiejętność wyszukiwania dodatkowych materiałów w internecie.

Przydatne narzędzia: 

  • platforma Zoom, ClickMeeting lub inna (zajęcia online),
  • Padlet.

Zoom – platforma pozwalająca prowadzić spotkania on-line. Można uczestniczyć w spotkaniu z pomocą dowolnego urządzenia: smartfona, tableta, laptopa, komputera stacjonarnego. Wersja bezpłatna ma ograniczone funkcje, wykorzystywać w pełni możliwości platformy można po jej opłaceniu. Wymagana rejestracja. 

Clickmeeting – pozwala prowadzić zajęcia on-line. Istnieje możliwość włączenia darmowej wersji na 30 dni. 

Padlet – internetowa tablica, którą można wykorzystać np. do prezentowania prac. 

Do dzieła!

Przygotowania: 

✅  Znajdź osobę, która podejmie się prowadzenia zajęć. Może to być jedna osoba do wszystkich działań lub różne/ni specjalistki/ści w każdej z plastycznych aktywności.

✅  Znajdź osoby chcące wziąć udział w zajęciach. Ważne, żeby grupa nie była zbyt liczna. Powstawaniu więzi społecznych sprzyja uczęszczanie na zajęcia tych samych osób przez dłuższy czas, np. przez pół roku/rok.

✅  Możesz przeprowadzić diagnozę, czego uczestnicy/czki chcieliby/ałyby się nauczyć, jakie formy aktywności poznać.

✅ Ustal terminy, w jakich będą odbywały się zajęcia.

✅ Zaopatrz się w materiały plastyczne niezbędne do prowadzenia zajęć.

Realizacja:

✅ Dbaj o cykliczność zajęć.

✅ Na bieżąco staraj się modyfikować tematy, biorąc pod uwagę potrzeby uczestników/czek.

Zakończenie:

✅  Przeprowadź ankietę wśród uczestników/czek: Co im się najbardziej podobało? Co chcieliby/chciałyby zmienić?

✅  Zorganizuj w budynku biblioteki wystawę prac zrobionych na zajęciach.

Metodawarsztat
Grupa docelowadorośli, seniorzy/ki
Miejsce realizacjioffline, online