Dobre praktyki Spółdzielni Otwartej Edukacji

Przygotowanie kursu „Bezpieczne zakupy przez internet”

To jest przykład realizacji dobrej praktyki.  Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.

PLANOWANIE

  • Przygotuj i zamieść ankietę ewaluacyjną.
  • Zaplanuj akcję promocyjną kursu.

WSTĘP

W czasie pandemii zakupy online zyskują coraz większą popularność, co możesz zaprezentować za pomocą statystyk. Jednocześnie dorośli, a szczególnie seniorzy/rki mają ogromne problemy z wyborem odpowiednich serwisów sprzedażowych i ich obsługą. W kursie zaprezentowane zostaną nie tylko przykładowe, zaufane strony, ale także omówione ich właściwości, na które warto zwracać uwagę, np. kupując na Allegro możemy bardzo długo czekać na przesyłkę, gdyż produkt przesyłany będzie z Azji – jak uniknąć takich niespodzianek? Omówione zostaną różne formy płatności i sposoby dostawy. Zatem odbiorcy/czynie znajdą tu wyjaśnienia, które rozwieją ich wątpliwości i sprawią, że poczują się bezpieczniej, wybierając zakupy online. Warto zwrócić uwagę, że większość serwisów wymaga posiadania konta pocztowego. Z większością serwisów można połączyć się za pomocą konta Google lub Facebook.

Przygotuj i zamieść ankietę wstępną oceniającą znajomość tematyki. W zależności od wyników możesz zawrzeć informację zwrotną, np. ten kurs może Ci pomóc – Twoja znajomość serwisów jest dość dobra, ale może być jeszcze lepsza!

Moduł 1. Serwisy zakupowe 

Znajdują się w nim informacje o wybranych serwisach z różnych branż oraz sposobach wyszukiwania produktów, wyboru płatności, sposobu dostawy i miejsca, z którego produkty pochodzą (ustalanie producenta, kraju pochodzenia).

Przykładowe serwisy:

  • Empik,
  • Avanti,
  • Zalando,
  • Mediaexpert,
  • EuroAGD,
  • LIDL,
  • Rossman,
  • DOZ,
  • AptekaNatura, 
  • Allegro.

Quiz: wskaż cechy odróżniające zakupy online od zakupów w sklepie stacjonarnym.

Moduł 2. Rodzaje dostaw

W tym module omówione zostaną różne formy realizacji dostaw wraz z ich zaletami i wadami.

Przykładowe rodzaje dostaw:

  • odbiór osobisty,
  • paczkomat,
  • kurier,
  • poczta,
  • punkty odbioru np. paczka w Ruchu, stacja benzynowa, Żabka.

Zadanie: sprawdź, gdzie znajduje się najbliższy Twojego miejsca zamieszkania paczkomat, punkt odbioru przesyłek

Moduł 3. Formy płatności

W tym module omówione zostaną różne formy realizacji płatności z ich zaletami i wadami.

Przykładowe formy płatności:

  • przelew bankowy,
  • karta płatnicza,
  • Paypal (wirtualna portmonetka),
  • płatność przy odbiorze.

Quiz: rozpoznaj po definicji określoną formę płatności.

Moduł 4. Porównywanie cen

Tu można podać sposoby porównywania cen, np. za pomocą wyszukiwarki Google lub serwisu Ceneo.

Zadanie: porównaj ceny produktu, który jest Ci potrzebny, sprawdź koszty dostawy, wybierz najatrakcyjniejszą ofertę.

Moduł 5. Bezpieczeństwo w sieci

W tym module warto przypomnieć najważniejsze zasady gwarantujące bezpieczeństwo w sieci. Do przygotowania treści możesz wykorzystać opracowania już dostępne, np. w portalu Edukacja Medialna lub w serwisie PayBack

Sprawdź też: