E-learning do doskonały pomysł na rozwijanie kompetencji w formie elektronicznego kursu. Wymaga od uczestników/czek samodyscypliny, ale ma ogromną przewagę nad innymi formami doskonalenia. Zarówno opracowywanie, jak i uczestniczenie w kursie kształtuje kompetencje cyfrowe, uczy nowych umiejętności cyfrowych, ale także merytorycznych – uzależnionych od tematyki. Kurs online umożliwia realizację programu w dowolnym czasie i dowolnym tempie, szczególnie jeśli nie jest moderowany. Daje możliwość nieograniczonego dostępu do materiałów, powracania do określonych treści lub wyboru tylko tych, które są interesujące dla kursanta/ki.
Za pomocą kursu e-learningowego możesz zrealizować nieskończoną liczbę pomysłów na rozwijanie kompetencji cyfrowych uczestników/czek. Kurs możesz zaplanować na wiele godzin/tygodni, ale może być też materiałem szkoleniowym do zapoznania się np. w 2 godziny.
Czas trwania: 2 godziny (kurs można rozwijać, a tym samym wydłużać)
Przykładowe tematy:
- bezpieczne zakupy przez internet,
- korzystanie z serwisów rządowych (np. profil zaufany, Internetowe Konto Pacjenta, aplikacja mObywatel),
- archiwa społeczne (Otwarty System Archiwizacji).
Rozwijane kompetencje:
- umiejętność korzystania z kursów online,
- umiejętność zdobywania wiedzy i kompetencji z wykorzystaniem internetu.
Przydatne narzędzia:
- platforma MOODLE (kwestionariusze, testy sprawdzające, zadania, osadzanie filmów).
Kurs uatrakcyjnią gotowe lub opracowane przez Ciebie grafiki. Możesz skorzystać z narzędzi do tworzenia materiałów graficznych:
- Canva – oprogramowanie do tworzenie projektów graficznych, zaproszeń, plakatów, ulotek itp. Ma w swoich zasobach wiele gotowych szablonów, obrazów oraz ikon.
- Genially – aplikacja do przygotowania efektownej, ale i prostej prezentacji. Duży wybór różnych opcji może się okazać czasochłonny (strona jest po angielsku).
Możesz również szukać interesujących grafik w otwartych zasobach:
- Can We Image – wyszukuje fotografie na licencji CC, pobrane z Wikimedia Commons (wymaga wpisywania haseł po angielsku).
- CC Search wyszukiwarka Creative Commons – jest to wyszukiwarka, dzięki której można odnaleźć zdjęcia i grafiki na licencjach CC.
- Clker – wyszukiwarka clipartów (wymaga wpisywania haseł po angielsku).
- Clipart Library – wyszukiwarka plików graficznych, darmowych clipartów.
- Dreamstime – baza zdjęć, ilustracji, video, częściowo otwartych, częściowo do pobrania po założeniu darmowego konta.
- Flickr – portal, w którym można wyszukać zdjęcia na licencjach CC.
- Internet Archive – ogromna biblioteka internetowa, w której kolekcji znajdziesz książki, obrazy, filmy, audio, programy i wiele innych materiałów w postaci cyfrowej na wolnych licencjach lub będących w domenie publicznej.
- Noun Project – repozytorium piktogramów.
- Public Domain Pictures – wyszukiwarka grafik pochodzących z domeny publicznej.
- Pikrepo – repozytorium zdjęć w otwartym dostępie(wymaga wpisywania haseł po angielsku).
- Pixabay – portal zawierający zdjęcia na licencji zbliżonej do CC 0.
Materiały uzupełniające:
- Kurs Moodle nt. opracowywania kursów na Wrocławskim Portalu Informatycznym.
- Tutoriale nt. e-learningu na platformie Moodle.
- Zamiast oprogramowania MOODLE możesz wykorzystać LearningApps – aplikację do tworzenia materiałów edukacyjnych, wspierającą proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów.
Do dzieła!
Przygotowania:
✅ Utwórz przedmiot na instytucjonalnej platformie MOODLE.
✅ Przygotuj materiały i tekst wprowadzający.
✅ Zaplanuj aktywności sprawdzające dla uczestników/czek.
✅ Umieść materiały.
✅ Przetestuj kurs.
✅ Poinformuj użytkowników/czki swojej instytucji o możliwości realizacji kursu i zachęć ich/je do skorzystania z niego.
Realizacja:
✅ Obserwuj forum uczestników/czek, zamieszczaj dodatkowe wskazówki, które wyjaśnią pojawiające się wątpliwości.
✅ W przypadku kursu moderowanego sprawdzaj aktywność uczestników/czek i pamiętaj o informacji zwrotnej.
Zakończenie:
✅ Przygotuj certyfikaty udziału w kursie (opcjonalnie).
✅ Przeprowadź ankietę ewaluacyjną.
✅ Zaplanuj aktualizację kursu w oparciu o opinie uczestników/czek.