Dobre praktyki Spółdzielni Otwartej Edukacji

Kursy e-learningowe

autorIwona Sójkowska

E-learning do doskonały pomysł na rozwijanie kompetencji w formie elektronicznego kursu. Wymaga od uczestników/czek samodyscypliny, ale ma ogromną przewagę nad innymi formami doskonalenia.  Zarówno opracowywanie, jak i uczestniczenie w kursie kształtuje kompetencje cyfrowe, uczy nowych umiejętności cyfrowych, ale także merytorycznych – uzależnionych od tematyki. Kurs online umożliwia realizację programu w dowolnym czasie i dowolnym tempie, szczególnie jeśli nie jest moderowany. Daje możliwość nieograniczonego dostępu do materiałów, powracania do określonych treści lub wyboru tylko tych, które są interesujące dla kursanta/ki.

Za pomocą kursu e-learningowego możesz zrealizować nieskończoną liczbę pomysłów na rozwijanie kompetencji cyfrowych uczestników/czek. Kurs możesz zaplanować na wiele godzin/tygodni, ale może być też materiałem szkoleniowym do zapoznania się np. w 2 godziny.

Czas trwania: 2 godziny (kurs można rozwijać, a tym samym wydłużać)

Przykładowe tematy:

  • bezpieczne zakupy przez internet,
  • korzystanie z serwisów rządowych (np. profil zaufany, Internetowe Konto Pacjenta, aplikacja mObywatel),
  • archiwa społeczne (Otwarty System Archiwizacji).

Rozwijane kompetencje:

  • umiejętność korzystania z kursów online,
  • umiejętność zdobywania wiedzy i kompetencji z wykorzystaniem internetu.

Przydatne narzędzia: 

  • platforma MOODLE (kwestionariusze, testy sprawdzające, zadania, osadzanie filmów).

Kurs uatrakcyjnią gotowe lub opracowane przez Ciebie grafiki. Możesz skorzystać z narzędzi do tworzenia materiałów graficznych:

  • Canva – oprogramowanie do tworzenie projektów graficznych, zaproszeń, plakatów, ulotek itp. Ma w swoich zasobach wiele gotowych szablonów, obrazów oraz ikon. 
  • Genially – aplikacja do przygotowania efektownej, ale i prostej prezentacji. Duży wybór różnych opcji może się okazać czasochłonny (strona jest po angielsku).

Możesz również szukać interesujących grafik w otwartych zasobach: 

  • Can We Image – wyszukuje fotografie na licencji CC, pobrane z Wikimedia Commons (wymaga wpisywania haseł po angielsku).
  • CC Search wyszukiwarka Creative Commons – jest to wyszukiwarka, dzięki której można odnaleźć zdjęcia i grafiki na licencjach CC.
  • Clker – wyszukiwarka clipartów (wymaga wpisywania haseł po angielsku).
  • Clipart Library – wyszukiwarka plików graficznych, darmowych clipartów.
  • ​Dreamstime – baza zdjęć, ilustracji, video, częściowo otwartych, częściowo do pobrania po założeniu darmowego konta.
  • Flickr – portal, w którym można wyszukać zdjęcia na licencjach CC​.
  • Internet Archive – ogromna biblioteka internetowa, w której kolekcji znajdziesz książki, obrazy, filmy, audio, programy i wiele innych materiałów w postaci cyfrowej na wolnych licencjach lub będących w domenie publicznej.
  • Noun Project – repozytorium piktogramów.​
  • ​Public Domain Pictures –  wyszukiwarka grafik pochodzących z domeny publicznej. 
  • Pikrepo – repozytorium zdjęć w otwartym dostępie​(wymaga wpisywania haseł po angielsku).
  • Pixabay – portal zawierający zdjęcia na licencji zbliżonej do CC 0.

Materiały uzupełniające:

Do dzieła!

Przygotowania: 

✅ Utwórz przedmiot na instytucjonalnej platformie MOODLE.

✅ Przygotuj materiały i tekst wprowadzający.

✅ Zaplanuj aktywności sprawdzające dla uczestników/czek.

✅ Umieść materiały.

✅ Przetestuj kurs.

✅ Poinformuj użytkowników/czki swojej instytucji o możliwości realizacji kursu i zachęć ich/je do skorzystania z niego.

Realizacja:

✅ Obserwuj forum uczestników/czek, zamieszczaj dodatkowe wskazówki, które wyjaśnią pojawiające się wątpliwości.

✅ W przypadku kursu moderowanego sprawdzaj aktywność uczestników/czek i pamiętaj o informacji zwrotnej.

Zakończenie:

✅ Przygotuj certyfikaty udziału w kursie (opcjonalnie).

✅ Przeprowadź ankietę ewaluacyjną.

✅ Zaplanuj aktualizację kursu w oparciu o opinie uczestników/czek.