To jest przykład realizacji dobrej praktyki. Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.
PLANOWANIE
Warsztaty rozwijające kreatywność najlepiej przeprowadzić stacjonarnie, w grupie 6-8 osób. Bezpośredni kontakt uczestników/czek przełamuje bariery interpersonalne, powoduje, że łatwiej dzielić się wiedzą, doświadczeniem, wspierać i rozwijać pomysły.
Możesz je także poprowadzić w formie zdalnej, ale wówczas użyj narzędzi dodatkowo aktywizujących uczestników/czki. Wtedy zarówno Ty, jak i uczestnicy/czki musicie mieć określony poziom kompetencji cyfrowych.
Czas trwania: 70 minut.
- WSTĘP (10 minut)
METODY I MATERIAŁY: dyskusja.
PRZEBIEG:
- Ćwiczenie 1 – Moja cecha – każdy/a z uczestników/czek przedstawia się, podając przed imieniem cechę, która go/ją charakteryzuje. Cecha musi zaczynać się na tę samą literę co imię, np. intrygująca (inteligentna, irytująca) Iwona. W formie zdalnej wykorzystaj do wywoływania do odpowiedzi np. Wheel of Names – koło wspomagające dyskusję (wpisz imiona osób biorących udział w zajęciach). Dodatkową formą aktywizacji będzie ponowne wywołanie do wypowiedzi tej samej osoby.
- ROZWINIĘCIE (40 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- prezentacja,
- burza mózgów,
- karteczki samoprzylepne lub tablica internetowa.
PRZEBIEG:
- Omów prezentację. Określ i omów problem, który będziecie rozwiązywać.
- Ćwiczenie 2 – Pakowanie walizki – aktywizuje procesy myślenia. Wprowadź uczestników/czki w temat: Wyjeżdżam na miesiąc na Bali i mogę zabrać tylko jedną walizkę. Do walizki zamierzam spakować krem do opalania, gdyż będę przebywać dużo na słońcu. Jak myślisz, co jeszcze zabiorę? W dalszej kolejności każda z osób wymienia kolejny przedmiot jednocześnie argumentując, dlaczego jest on ważny.
- Przeprowadź burzę mózgów, używając karteczek samoprzylepnych lub w wersji zdalnej narzędzia Mentimeter czy Padlet, tablicę Jamboard lub Miro.
- Poproś uczestników/czki, aby w parach lub trójkach zebrali/ły argumenty za i przeciw (mogą skorzystać z metody kapeluszy de Bono).
- ZAKOŃCZENIE (2O minut)
METODY I MATERIAŁY:
- prezentacja,
- dyskusja.
PRZEBIEG:
- Podsumuj zebrane i spisane przez uczestniczki/ów argumenty i pomysły rozwiązań.
- Pozwól na zabranie głosu uczestni(cz)kom.
- Przeprowadź głosowanie nad najlepszymi pomysłami.
- Zakończ spotkanie.
Sprawdź też:
- J. Rewa, D. Hunter, „Prowadzenie zajęć zdalnie. Pisany na gorąco przewodnik po kursach, spotkaniach, szkoleniach i wydarzeniach online w czasach pandemii koronawirusa” (dostęp 25.02.2022).
- A. Warywoda, „Jak powstają nowe pomysły? Trening kreatywności w bibliotece / przegląd przykładowych ćwiczeń” (dostęp 23.06.2021).
- A. Marciniak, P. Milewska, K. Podwika, M. Stolarczyk, M. Wojdal, „Body&Mind Academy” (dostęp 23.06.2021).