To jest przykład realizacji dobrej praktyki. Opis dobrej praktyki dostępny jest tutaj.
PLANOWANIE
Cele:
- usystematyzowanie wiedzy nt. internetowych zagrożeń,
- kształtowanie dobrych nawyków związanych z bezpieczeństwem dzieci i osób dorosłych w internecie,
- przekazanie wiedzy nt. możliwych form pomocy w sytuacji doświadczenia cyberprzemocy.
Przed warsztatem przygotuj na podstawie znanych i dostępnych publikacji i stron internetowych prezentację dotyczącą sposobu korzystania przez dzieci, młodzież i dorosłych z internetu.
W prezentacji powinny znaleźć się między innymi: różne rodzaje cyberprzemocy, ważne numery telefonów, wskazówki dotyczące bezpiecznego korzystania z mediów przez dzieci i osoby dorosłe.
Czas trwania: 100 minut
- WSTĘP (20 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- burza mózgów – komputer z dostępem do internetu.
PRZEBIEG:
- Przywitaj uczestników/czki.
- Przedstaw się.
- Przedstaw cele szkolenia.
- Ustalcie zasady współpracy.
- Przeprowadź ćwiczenie na rozgrzewkę: giełda pomysłów. Wykorzystaj narzędzie Jamboard. Poproś uczestników/czki o wpisanie do 3 przykładów internetowych zagrożeń. Po zebraniu wszystkich odpowiedzi, spróbujcie je pogrupować.
- ROZWINIĘCIE (60 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- komputer z dostępem do internetu,
- przygotowana wcześniej prezentacja,
- dyskusja.
PRZEBIEG:
- Omów przygotowaną prezentację (m. in. pokaż najnowsze dane dotyczące korzystania z internetu przez dzieci i osoby dorosłe).
- Zachęć grupę do interakcji i zadawania pytań
- ZAKOŃCZENIE (20 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- Quiz, dyskusja – komputer z dostępem do internetu.
PRZEBIEG:
- Uruchom test w Kahoot – uczestnicy/czki odpowiadają na 5 pytań z zakresu szkolenia, dokonując w ten sposób samooceny.
- Zbierz opinie nt. szkolenia przy użyciu narzędzia Mentimeter – uczestnicy/czki odpowiadają na jedno pytanie otwarte (np. Co zabierasz ze sobą z naszego spotkania?).
- Po zebraniu odpowiedzi, dokonaj podsumowania spotkania i pożegnaj uczestników/czki.