Dobre praktyki Spółdzielni Otwartej Edukacji

Bezpieczeństwo w sieci

autorAnna Michniuk

Współcześnie mnóstwo czasu spędzamy online. W internecie prowadzimy życie towarzyskie, realizujemy różnorodne transakcje, przesyłamy i udostępniamy (czasem bardzo prywatne) dane. Niezwykle ważne jest więc, by poruszając się w wirtualnej przestrzeni, dbać o bezpieczeństwo swoje i najbliższych. Celem opisanej poniżej dobrej praktyki jest przede wszystkim edukowanie w zakresie bezpieczeństwa w sieci, rodzajów cyberprzemocy, jej profilaktyki i umiejętnością radzenia sobie w sytuacji, gdy my sami lub ktoś nam bliski, stanie się ofiarą internetowych ataków.

Przykładowe tematy:

  • bezpieczeństwo w sieci,
  • profilaktyka cyberprzemocy,
  • radzenie sobie z aktami cyberprzemocy.

Rozwijane kompetencje:

  • rozpoznawanie i nazywanie różnych rodzajów cyberprzemocy,
  • zapobieganie cyberprzemocy,
  • umiejętność reagowania na cyberprzemoc.

Przydatne narzędzia:

  • Jamboard – wirtualna tablica,
  • Kahoot – narzędzie do tworzenia quizów online,
  • Mentimeter – narzędzia do zbierania opinii, burzy mózgów. 

Do dzieła!

Przygotowania: 

✅ Zapoznaj się z literaturą i materiałami filmowymi, które uporządkują Twoje rozumienie problemu bezpieczeństwa w internecie oraz cyberprzemocy. Propozycje:

  • J. Barlińska, P. Plichta, J. Pyżalski, A. Szuster, „Ich słowami – obraz pomocy w sytuacjach cyberprzemocy rówieśniczej z perspektywy uczniów” (In their words – a picture of support in cyberbullying situations from the student’s perspective), „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 17(4)/2018, s. 82–115.
  • T. Kasprzak, O. Jurkowska, A. Tarkowski, „Twórca, buntownik, strażnik, nieświadomy użytkownik. Nauczyciele i nowoczesne praktyki edukacyjne”, Warszawa: Wydawnictwo “Communia”, 2017. Dostępne online, (dostęp 8.12.2021).
  • „NASTOLATKI 3.0 Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach”, Instytut badawczy NASK 2016. Dostępne online, (dostęp: 23.06.2021).
  • „Szkolne standardy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online. Rekomendacje dla szkół”, Fundacja Dzieci Niczyje 2013. Dostępne online, (dostęp: 23.06.2021).
  • W. Wrzos, „Bezpieczny internet krok po kroku. Poradnik nie tylko dla seniora”. Dostępne online, (dostęp: 23.06.2021).

Materiały filmowe:

✅ Przygotuj prezentację multimedialną dotyczącą bezpieczeństwa w internecie / rodzajów cyberprzemocy / profilaktyki cyberprzemocy.

✅ Przygotuj multimedialne środki dydaktyczne, które urozmaicą Twój warsztat (np. tablica w Jamboard, burza mózgów w Mentimeter, quiz w Kahoot sprawdzający wiedzę i umiejętności nabyte przez uczestników/czki spotkania).

Realizacja:

✅ Zachęć grupę do pracy ćwiczeniem, które przełamie lody i jednocześnie wprowadzi do tematu. 

✅ Przedstaw uczestni(cz)kom temat spotkania. Pamiętaj, by metody pracy przeplatać formami aktywizującymi (możesz do tego użyć quizów przygotowanych np. w Kahoot, Quizizz).

✅ Od uczestników/czek spotkania zbierz pytania, na które nie do końca byłaś/eś w stanie odpowiedzieć. 

Zakończenie:

✅ Podziękuj wszystkim uczestni(cz)kom za obecność.

✅ Udostępnij przygotowaną przez siebie prezentację uczestni(cz)kom warsztatów.

✅ Mailowo (lub w inny sposób) przekaż uczestni(cz)kom warsztatu odpowiedzi na pytania, na które nie do końca byłeś/aś w stanie odpowiedzieć w czasie spotkania.

Metodalekcja, warsztat
Grupa docelowadorośli, nauczyciele/ki, rodzice, rodziny, seniorzy/ki
Miejsce realizacjioffline, online