Współcześnie mnóstwo czasu spędzamy online. W internecie prowadzimy życie towarzyskie, realizujemy różnorodne transakcje, przesyłamy i udostępniamy (czasem bardzo prywatne) dane. Niezwykle ważne jest więc, by poruszając się w wirtualnej przestrzeni, dbać o bezpieczeństwo swoje i najbliższych. Celem opisanej poniżej dobrej praktyki jest przede wszystkim edukowanie w zakresie bezpieczeństwa w sieci, rodzajów cyberprzemocy, jej profilaktyki i umiejętnością radzenia sobie w sytuacji, gdy my sami lub ktoś nam bliski, stanie się ofiarą internetowych ataków.
Przykładowe tematy:
- bezpieczeństwo w sieci,
- profilaktyka cyberprzemocy,
- radzenie sobie z aktami cyberprzemocy.
Rozwijane kompetencje:
- rozpoznawanie i nazywanie różnych rodzajów cyberprzemocy,
- zapobieganie cyberprzemocy,
- umiejętność reagowania na cyberprzemoc.
Przydatne narzędzia:
- Jamboard – wirtualna tablica,
- Kahoot – narzędzie do tworzenia quizów online,
- Mentimeter – narzędzia do zbierania opinii, burzy mózgów.
Do dzieła!
Przygotowania:
Zapoznaj się z literaturą i materiałami filmowymi, które uporządkują Twoje rozumienie problemu bezpieczeństwa w internecie oraz cyberprzemocy. Propozycje:
- J. Barlińska, P. Plichta, J. Pyżalski, A. Szuster, „Ich słowami – obraz pomocy w sytuacjach cyberprzemocy rówieśniczej z perspektywy uczniów” (In their words – a picture of support in cyberbullying situations from the student’s perspective), „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 17(4)/2018, s. 82–115.
- T. Kasprzak, O. Jurkowska, A. Tarkowski, „Twórca, buntownik, strażnik, nieświadomy użytkownik. Nauczyciele i nowoczesne praktyki edukacyjne”, Warszawa: Wydawnictwo “Communia”, 2017. Dostępne online, (dostęp 8.12.2021).
- „NASTOLATKI 3.0 Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach”, Instytut badawczy NASK 2016. Dostępne online, (dostęp: 23.06.2021).
- „Szkolne standardy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online. Rekomendacje dla szkół”, Fundacja Dzieci Niczyje 2013. Dostępne online, (dostęp: 23.06.2021).
- W. Wrzos, „Bezpieczny internet krok po kroku. Poradnik nie tylko dla seniora”. Dostępne online, (dostęp: 23.06.2021).
Materiały filmowe:
- „Bezpieczni w sieci z OSE: Cyberprzemoc w szkole – powiedz STOP”, (dostęp: 23.06.2021).
- „m[ed] Instytut Rozwoju Nauczycieli – Przemoc rówieśnicza: jak nie wpaść w pułapkę uproszczeń?”, (dostęp: 23.06.2021).
- dr Julia Barlińska, „Jak skutecznie uczyć prospołecznego reagowania na cyberprzemoc rówieśniczą?”, Saferinternetpolska, (dostęp: 23.06.2021).
Przygotuj prezentację multimedialną dotyczącą bezpieczeństwa w internecie / rodzajów cyberprzemocy / profilaktyki cyberprzemocy.
Przygotuj multimedialne środki dydaktyczne, które urozmaicą Twój warsztat (np. tablica w Jamboard, burza mózgów w Mentimeter, quiz w Kahoot sprawdzający wiedzę i umiejętności nabyte przez uczestników/czki spotkania).
Realizacja:
Zachęć grupę do pracy ćwiczeniem, które przełamie lody i jednocześnie wprowadzi do tematu.
Przedstaw uczestni(cz)kom temat spotkania. Pamiętaj, by metody pracy przeplatać formami aktywizującymi (możesz do tego użyć quizów przygotowanych np. w Kahoot, Quizizz).
Od uczestników/czek spotkania zbierz pytania, na które nie do końca byłaś/eś w stanie odpowiedzieć.
Zakończenie:
Podziękuj wszystkim uczestni(cz)kom za obecność.
Udostępnij przygotowaną przez siebie prezentację uczestni(cz)kom warsztatów.
Mailowo (lub w inny sposób) przekaż uczestni(cz)kom warsztatu odpowiedzi na pytania, na które nie do końca byłeś/aś w stanie odpowiedzieć w czasie spotkania.