Liczba uczestników:
15
Grupa docelowa:
osoby dorosłe
Czas trwania:
120 min.
Miejsce:
online lub stacjonarnie
Cele:
- poszerzenie zakresu wiedzy dotyczącej kultury wizualnej
- poznanie przydatnych aplikacji i narzędzi do tworzenia w internecie,
- nabycie umiejętności wykorzystywania materiałów wizualnych i samodzielnego ich tworzenia,
- rozwijanie myślenia wizualnego,
- rozwijanie kreatywności i abstrakcyjnego myślenia.
Metody: prezentacja, dyskusja, burza mózgów, zajęcia praktyczne
Formy pracy: zespołowa, indywidualna, interaktywna
Materiały: zestawy linków do istotnych informacji, narzędzi, przestrzeń chmurowa dla uczestników/czek warsztatów: Miro (lub np. Jamboard)
Narzędzia:
W przypadku warsztatów stacjonarnych pracownia komputerowa z dostępem do internetu oraz rzutnik.
W przypadku zajęć zdalnych Zoom, Google Meet lub inne narzędzie pozwalające na aktywny udział wszystkich uczestników/czek;
Przygotowanie osoby prowadzącej do warsztatów:
1. Utwórz konto w aplikacji Miro: https://miro.com/login/, zainstaluj program na komputerze, utwórz na nim tablicę, którą podzielisz na poszczególne obszary:
● Przestrzeń wspólna. Zawiera się w niej:
- Burza mózgów z pytaniami: Czym według Ciebie jest kultura wizualna?; W jaki sposób przejawia się kultura wizualna w internecie?;Co mogę tworzyć wizualnego w internecie?
- Burza mózgów z pytaniem: Jakie cechy powinien mieć dobry plakat?
- Podsumowanie z pytaniami i linkami: Jak się czujesz po odbytym warsztacie?, Czego się nauczyłeś/aś?; Co Ci się najbardziej podobało?
Baza ikonek i emotkinów: https://thenounproject.com/. Ankiety: https://www.google.pl/intl/pl/forms/about/ lub https://www.survio.com/pl/
● Przestrzeń własna, ponumerowana (liczba miejsc w zależności od liczby osób). Uczestnik/cza = jeden numer, jedna przestrzeń do pracy własnej.
● Przestrzeń zespołowa, podzielona na iczbę zespołów w grupie w ćwiczeniu C.
● Linki do pracy [dostęp 1.10.2022]:
- ćwiczenie A:
- Muzeum Narodowe w Krakowie: https://mnk.pl/zbiory, Muzeum Narodowe w Warszawie: https://www.mnw.art.pl/o-muzeum/zbiory-studyjne/gabinet-rycin-i-rysunkow/, https://www.mnw.art.pl/o-muzeum/zbiory-studyjne/zbiory-sztuki-nowoczesnej/, National Gallery of Art: https://www.nga.gov/collection/highlights.html.
- Palety kolorów: https://coolors.co/, Tworzenie kształtów: https://www.photopea.com/, https://www.youidraw.com/apps/painter/ Symbole: https://www.youidraw.com/apps/painter/, https://icons8.com/.
- ćwiczenie B:
Bank zdjęć, grafik: https://unsplash.com/, https://www.pexels.com/pl-pl/, https://icons8.com/, https://www.vecteezy.com,
Tworzenie projektu graficznego: https://www.canva.com/.
- ćwiczenie C:
Baza grafik, zdjęć: https://unsplash.com/,https://www.pexels.com/pl-pl/, https://icons8.com/, https://www.vecteezy.com/, https://www.pngegg.com/
Tworzenie plakatu: Canva; plakat: https://www.canva.com/ lub https://create.piktochart.com/
Wycinanie tła z grafiki, edycja,
Palety kolorów: http://khroma.co/ lub https://colorsupplyyy.com/app
- Dodatkowe strony:
Google Arts & Culture – games: https://artsandculture.google.com/project/games?hl=pl,
Chrome Music Lab: https://musiclab.chromeexperiments.com/Experiments.
Przykładowy układ:
Przykładowe linki.
Wybierz te, w których czujesz się pewnie i chcesz z nimi pracować. Zapoznaj i naucz się korzystać z wybranych aplikacji i narzędzi, przed rozpoczęciem warsztatów.
● Baza zdjęć, grafik, ikonek:
Pangegg ,
● Tworzenie projektu graficznego:
● Edycja zdjęć:
● Palety kolorów:
● Baza fontów:
● dodatki: Google Arts & Culture – games:
2. Zapoznaj się z podaną bibliografią, na jej podstawie przygotuj, krótką prezentację, która zostanie przedstawiona na początku warsztatu.
W prezentacji pamiętaj, aby opowiedzieć o Kulturze wizualnej, myśleniu i języku wizualnym oraz komunikacji wizualnej.
Wstępne rozwinięcie tematów:
- Myślenie wizualne to myślenie obrazami. Myślenie wizualne jest wykorzystywane, np. : w edukacji, w biznesie, podczas webinarów, kursów, uczenia się, burz mózgów, wyznaczania celów, planowania, prezentacji, podczas szkoleń oraz w codziennym życiu. Poprzez myślenie wizualne mamy możliwość uprościć informacje a następnie przekazać daną treść w niewerbalny sposób. Twórca teorii podwójnego kodowania Allan Paivio, wspomina, że informacje naturalnie są kodowane w 2 kanałach: werbalnym – słowa i niewerbalnym – obrazy. Łączenie informacji wizualnych i werbalnych wzmacnia przekaz informacji i pomaga w jego zrozumieniu.
- Język wizualny to system komunikacji z dodaniem elementów wizualnych.
Dlaczego język wizualny jest tak istoty na co dzień:
1. pomaga w procesie komunikacji;
2. zwiększa efektywność porządkowania informacji;
3. daje poczucie ciekawości i inspiruje;
4. rozwija kreatywność;
5. umożliwia zapamiętanie w krótkim czasie dużej ilości informacji;
6. zmniejsza dystans pomiędzy Tobą a odbiorcami;
7. może budować pozytywną relację.
- Komunikacja wizualna to komunikowanie się poprzez obraz, przekazanie informacji wizualnej. Może odbywać się poprzez różne środkach przekazu, inaczej mówiąc mediów np.: plakatu, telewizji, internetu, prezentacji multimedialnej. Wykorzystywać może elementy wyrazu: typografię, ikonografię, fotografię itp.
Polecane pozycje, które mogą być pomocne w przygotowaniu warsztatu:
- Maciej Frąckowiak, Łukasz Rogowski, Badania nad wizualnością w perspektywie multidyscyplinarnej. Kwestionariusz kultury wizualnej, „Kultura i Społeczeństwo”, 2009 nr 4, Polska Akademia Nauk, Komitet Socjologi i Instytut Studiów Politycznych, dostępne online[dostęp 1.10.2022].
- Konrad Chmielecki, Tekst w sieci obrazów. Internet jako medium zapośredniczonej komunikacji wizualnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009, dostępne online [dostęp 1.10.2022].
- Język wizualny [dostęp 1.10.2022].,
- https://upwikipl.top/wiki/Visual_language#Art_in_education [dostęp 1.10.2022].
Dodatkowe pozycje:
- Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Antropologia kultury wizualnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
- Łukasz Wojtkowski, Badanie kultury wizualnej w sieci – metodologia i teoria, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych, 2013, dostępne online [dostęp 1.10.2022].
- Sławomir Krzyśka, Roman Kubicki, Danuta Michałowska, Filozoficzne konteksty edukacji artystycznej, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2011, s. 105-123, opis [dostęp 1.10.2022].
Przebieg warsztatów
- Zapoznanie, wprowadzenie – prezentacja, burza mózgów, dyskusja (20 min)
Przywitaj uczestników/czki. Poproś, aby każdy pobrał na swój komputer program Miro, a następnie niech każdy dołączy do stworzonej tablicy na Miro (przygotuj ją przed zajęciami). Pokaż podstawowe funkcje korzystania z programu.
Poproś aby każda osoba się przedstawiła. Zapytaj czy miał ktoś styczność z tworzeniem materiałów wizualnych w internecie, jeśli tak to co to było, jak się w tym czuje i gdzie tworzy?
Opowiedz o przebiegu warsztatów i celach.
Zaproś wszystkich do burzy mózgów. Poproś, aby każdy w przestrzeni wspólnej Miro wypisał:
- pięć haseł, skojarzeń: Czym według Ciebie jest kultura wizualna?
- pięć haseł, skojarzeń: W jaki sposób przejawia się kultura wizualna w internecie?
- pięć haseł, skojarzeń: Co mogę tworzyć wizualnego w internecie?
Omów grupową definicję kultury wizualnej w internecie. Przeprowadź dyskusję.
Przedstaw krótko, przygotowaną wcześniej prezentację opowiadającą o kulturze wizualnej, myśleniu i języku wizualnym.
Zaproś uczestników/czki do części praktycznej. Zwróć uwagę grupie, że będzie to praca na różnych platformach, co może nieść z początku lekki dyskomfort w przypadku ich nieznajomości. Przekaż, że jesteś do ich dyspozycji i pomożesz. Powiedz, że gdy będą tworzyć i szukać czegoś w internecie, to ważne, żeby bawić się zadaniem i i eksperymentować, a nie brać to na poważnie.
- Część praktyczna (90 min)
W części praktycznej prezentowane są 3 przykładowe ćwiczenia, które umożliwią grupie, zapoznanie się z przydatnymi aplikacjami i narzędziami do własnej twórczości cyfrowej, nabranie wprawy i pewności w korzystaniu z tych programów oraz poznanie darmowych stron internetowych, z których można czerpać inspiracje lub zasoby. Ćwiczenie A i B to praca indywidualna, C to praca zespołowa.
A. Sztuka uproszczenia i uważnego widzenia (20 min)
- Przydziel, każdej osobie numer. Poproś uczestników aby odnaleźli w Miro swoją przestrzeń własną. Korzystając z podanych linków, zaproś każdego z uczestników/czek do wybrania jednego dzieła sztuki w obrębie malarstwa lub rysunku do analizy:
- Każdy uczestnik/czka przygląda się dokładnie wybranemu przez siebie dziełu i „rozbiera go na części”, analizując każdy element. Przy pomocy podanych stron wyróżnia i tworzy: paletę 3 barw dominujących , dominujące kształty – https://www.photopea.com/, https://www.youidraw.com/apps/painter/ ,symbole.
Następnie każdy dodaje do swojej przestrzeni własnej: tytuł, autora, rok powstania wybranego dzieła oraz pobrane: paletę 3 barw dominujących, dominujące kształty i symbole.
Przykład:
Po wykonaniu ćwiczenia grupa wymienia się odczuciami towarzyszącymi w trakcie pracy.
B. Stwórz swój znak (inspiruj się i działaj) (35 min)
- Poproś uczestników/czki, aby na moment zamknęli oczy. Wzięli głęboki oddech i zadali sobie pytanie: Co mnie reprezentuje? Niech każdy uczestnik/czka spróbuje zobaczyć kilka obrazów, jakie go/ją oddają. Możesz podpowiedzieć, aby obrazy łączyły się z tym, co lubią w życiu, co ich wyróżnia. Możesz również podać przykład: Moją pasją jest wspinaczka, widzę góry. Na co dzień jestem uśmiechnięta, dużo osób mówi, że pozytywnie patrzę na świat, widzę dużo uśmiechu. Zdecydowanie mój ulubiony kolor to fioletowy.
- Po wizualizacji każdy uczestnik/czka znajduje te obrazy w internecie, korzystając z banku zdjęć, grafik, pobiera je i umieszcza w przestrzeni własnej na Miro.
Limit: max. 10 plików składających się z grafik i zdjęć.
https://unsplash.com/, https://www.pexels.com/pl-pl/ https://icons8.com/, https://www.vecteezy.com/
3. Następnym etapem jest tworzenie projektu graficznego w Canvie: https://www.canva.com/, opcja: LOGO.
Oprowadź uczestników/czki po tej stronie i narzędziach, jakie oferuje.
Zadaniem każdej osoby jest stworzenie swojego unikatowego symbolu. Podpowiedzią, inspiracją do stworzenia go będą zebrane grafiki, zdjęcia, które również można wykorzystać w tworzeniu. Można również korzystać z bazy elementów i
szablonów dostępnych w Canvie.
Jeśli zechcesz, możesz pokazać przykładowy znak, przygotowany na bazie wcześniejszego opisu:
Zachęć uczestników/czki do tego, aby znak nie był zbyt skomplikowany, żeby opierał się na przewodnim elemencie. W przypadku zajęć stacjonarnych podczas tworzenia podchodź do uczestników/czek i rozmawiaj, pomagaj.
- Gotowe prace uczestnicy/czki przenoszą na tablicę w Miro obok pobranych wcześniej plików.
Zaproś uczestników/czki do opowiedzenia o swojej pracy i procesie tworzenia.
Krótka przerwa
C. Plakat, esencja informacji (35 min)
- Zaproś grupę do dyskusji na temat tego, do czego służy i co charakteryzuje dobrze zrobiony plakat. Rozpocznijcie burze mózgów, na Miro w przestrzeni wspólnej, odpowiadając na pytanie: Jakie cechy powinien mieć dobry plakat?
Możesz zapoznać się z filmem, który rozwija temat tworzenia plakatu [dostęp 1.10.2022].
- Podziel grupę na trzyosobowe zespoły. Przy pracy zdalnej stwórz dla zespołów osobne pokoje, w przypadku zajęć stacjonarnych, podgrupy siadają razem. Zespoły mogą pracować i dodawać materiały na wydzielonej przestrzeni zespołowej na Miro.
- Zapowiedź ćwiczenie i poszczególne kroki działania:
Przykład:
Stwórz plakat przy użyciu podanych narzędzi(znajdują się pod linkami). Plakat będzie informował o zbliżającym się wydarzeniu: ____ (w zależności od zespołu), data: 15.09.2022, start godz. 17:00, lokalizacja: Park im. Henryka Jordana w Krakowie.
Zespół 1: Dzień Ziemi – w programie: joga, wykłady o ekologii, warsztaty.
Zespół 2: Dzień pupila – w programie kameralny koncert na rzecz pomocy zwierzętom.
Zespół 3: Dzień sztuki – w programie tworzenie największego obrazu w historii.
Zespół 4: Dzień muzyki – w programie wspólne spotkanie z instrumentami i jam session.
Zespół 5: Dzień tańca i ekspresji – w programie warsztaty tańca w kręgu i tańca intuicyjnego.
Linki:
- bazy grafik, zdjęć: https://unsplash.com/, https://www.pexels.com/pl-pl/, https://icons8.com/, https://www.vecteezy.com/, https://www.pngegg.com/;
- tworzenie plakatu: Canva; plakat lub https://create.piktochart.com/;
- program graficzny,
- wycinanie tła z grafiki, edycja,
- fonty,
- palety kolorów: http://khroma.co/ lub https://colorsupplyyy.com/app.
- Prace mają zostać umieszczone na Miro w przestrzeni zespołowej.
- Porozmawiaj z grupą o stworzonych plakatach. Zapytaj, co było najłatwiejsze, a co najtrudniejsze w tworzeniu plakatu.
3. Podsumowanie (10 min)
- Poproś uczestników/czki, aby odpowiedzieli na następujące pytania widniejące na przestrzeni wspólnej Miro znakiem lub emotikonom, korzystając z bazy emotikonów i ikonek dostępnych na stronie: https://thenounproject.com/
- Jak się czujesz po odbytym warsztacie?
- Czego się nauczyłaś/eś?
- Co Ci się najbardziej podobało?
- Porozmawiajcie o warsztatach i umieszczonych w przestrzeni wspólnej ikonach.
- Przeprowadź ankietę ewaluacyjną (np. z wykorzystaniem https://www.google.pl/intl/pl/forms/about/ lub https://www.survio.com/pl/)
W ankiecie mogą znaleźć się między innymi pytania:
- W skali od 1 do 5 na ile te warsztaty były dla Ciebie pomocne?
- W skali od 1 do 5 na ile podobał Ci się sposób prowadzenia warsztatów?
- W skali od 1 do 5 czy uważasz, że przekazane treści wykorzystasz w przyszłości?
- W skali od 1 do 5 jaki był poziom trudności tych warsztatów?
- Napisz jednym zdaniem, hasłem, co bierzesz z tego warsztatu dla siebie?
- Czy jest coś co Ci się nie podobało, jeśli tak, to napisz, co.
- Podziel się z uczestnikami/czkami dodatkowymi stronami internetowymi nakierowanymi na twórczość w interencie do wglądu własnego po warsztatach:
Google Arts & Culture – games:
https://artsandculture.google.com/project/games?hl=pl
Chrome Music Lab:
https://musiclab.chromeexperiments.com/Experiments
- Podsumowanie własne:
Napisz jak prowadziło Ci się warsztaty. Co było według Ciebie najtrafniejsze w danej grupie warsztatowej, a co niekoniecznie. Czy jest coś, co byś definitywnie zmienił/a, jeśli tak to co i dlaczego?